tisdag 17 januari 2012

Söndagens fynd

 


Det blev en liten vända till en liten loppis i söndags. Stor annonsering vilket gjorde att vi på något vis trodde att det skulle vara en stor loppis. Det var det emellertid inte. Skulle nog till och med gå under beteckningen liten. Med det sagt är det ju inte samma sak som att fyndchansen är liten. Vi lyckades komma hem med en hel drös gamla saker för en liten peng. Under hundralappen tror jag nästan.

Små fina glas. Fyra portvinsglas i kristall. Bedårande. Nio små miniglas i kristall. Vet inte till vad vi ska ha dem. Servera minisnaps i kanske. Vad tror ni? Vad har man i såna pytteglas? En liten kanna som jag ser framför mig med en liten söt blomma i. Och små rådjur i porslin. 
Okej... här gick jag lite bananas igen. Förhandlade till mig den på köpet.. vet inte varför faktiskt. Kanske för att jag kunde. Prydnadssaker är ju inte min stil. Inte alls faktiskt.

Och sen... sen köpte jag mig lite nostalgi och minnen. Ett så fint och näpet litet fat på fot. Läser man under foten förstår man att någon Blanche gett denna i bröllopsgåva till Sten och Nunnu året 1920. Snart hundra år sen. Vilka var de? Var gifte de sig och vem var Blanche? Inte mina minnen, men likväl någon annans minnen som jag tänker bevara ömt.

7 kommentarer:

Vintage House sa...

Hej
så vackra saker du kom hem med och gamla glas är så fint....
ha en mysig tisdag
kram
sandra

Sahra sa...

Hade sådana kristallglas hemma. Alltså barndomshwmmet. Miniglasen kan du servera en liten appetizer. En liten retare innan förrätten. Eller shots. Fina saker iallafall

Jenny sa...

Åh vilka fina fynd!

Kraam Jenny

Gunilla sa...

Om du niu drar dig till minnes så kommer du ihåg att en sådan silverkanna fanns hemma med eterneller i. De små glasen är snapsglas. Vi kanske ska göra loppis hemma och du får betala? :)

Mamma C sa...

Så mycket fint du fyndat. Vad roligt med texten under foten.
Kram Mamma C

Titta in hos Thess sa...

Å så mycket fina saker =)
Riktiga fynd ju!!!
Och LITE billigare än att surfa på aktionssajter hela nätterna ha ha
hoppas du har haft en bra dag.

Kram Thess

curlingmamman sa...

Åhh, vilka fynd underbara saker.Alltid kul med loppis :) kram