måndag 23 januari 2012

Att vara lik någon

Den lilla fågelburen är från Hanoi och är en gåva från en fin vän.

Varje jul önskade sig min mormor Anna-Lisa kuvert i julklapp. Kuvert och ingenting annat, så att påstå att det var svårt att hitta på julklappar till henne vore ren lögn. Var hon en stor brevskrivare? Nej, det tror jag knappast, men hon tävlade. Hon tävlade och tävlade. Varje lördagsförmiddag (eller om det nu var söndag) satt hon med pennan i hand vid bordet och lyssnade på Melodikrysset. Och så skickade hon in svaret. Med brev givetvis, för där och då fanns inte mail. Och flera gånger i veckan postade hon små kuvert med tävlingsbidrag till ICA Kurriren, dagstidningen och andra tidningar hon läste. Och eftersom hon deltog så aktivt så vann hon ju också ibland. De där priserna samlade hon i ett skåp och efterhand  gav hon bort någon sak i present. Att öppna den där dörren och försiktigt kika in, vända och vrida på sakerna var en härlig och lite speciell känsla. Något av det kanske dök upp inslaget i ett papper hon sparat från senaste födelsedagen. Ibland var det bra saker, och som ni förstår, ibland mindre bra saker. Men att få öppna skåpet. Det var alltid bra.

Att jag är lik min mormor på många sätt har jag alltid vetat, men att den här ådran även fanns i mig har jag nyligen blivit varse. Det här med bloggandet är ju härligt på så många sätt och vis, och en sak som jag finner angenämt är just dessa små tävlingar och utlottningar som finns. Så mycket fina saker som man ser och hoppas bli ägare till. Jag finner mig själv sitta och tävla både här och där. Bara där jag vill och där sakerna tilltalar mig givetvis. Där kanske jag och mormor skiljer oss åt. Men mitt urval är å andra sidan kanske lite större än Ica Kurriren.
Normalt sett har jag inte tur i utlottningar men på sista tiden har det trillat ner en hel del fint här hos mig. Ni kommer väl ihåg den här lilla goodiebagen från Bloominghome som jag vann hos Louise? Nyligen fick jag också reda på att jag vunnit ett pris inne hos Malenami, ett par kuddar från Nordljus. De har inte dykt upp än men jag lovar att visa dem när de gör det. Och så idag, började min söndag med att jag vunnit ett jättefint armband inne hos Yesmin. Kolla in här. Fint va!

Så det här är ju toppen. Julafton lite titt som tätt och plånboken fortfarande glad. Hur underbart är inte det?

9 kommentarer:

Sahra sa...

Jag tänker alltid att inte vinner jag. Så jag låter ofta bli. Men egentligen - vi behöver inte ens anstränga oss med att gå till posten och lägga ett kuvert på lådan. Så nu ska jag sluta tänka så och delta i alla tävlingar där priset tilltalar. Det kostar ju inget. Ha det bra. Söt liten fågelbur.

Gunilla sa...

Ja, du gumman nu fällde jag en tår och tänkte på mamma. kommer du ihåg att hon också var duktig på att skriva, fast hon inte gått mer än sju år i skola. hennes bloggande var ju tex boken hon skrev och gav till dig. Det är viktigt att dela med sig och se till att man finns kvar som minnen.

Casa of Mia sa...

Grattis till vinsten och vilken jättefin bild:)

Mitt lyckliga lantliv ♥ sa...

Grattis till vinsterna tjejen!
De är du värd tycker jag. :)

Kram
Jeanette

Vintage House sa...

Hej
Vilken härlig mormor och så kul att se likheter...
Och så kul att du börjar vinna lite, själv är jag så dålig att delta i utlottningar...
ha en mysig kväll
kram
sandra

Jennys gömma sa...

Vilken härlig mormor som bjuder på överraskningar, så skulle jag vilja vara när jag blir äldre! kram Jenny

curlingmamman sa...

Åh, vilken söt fågelbur var kommer den ifrån kramis

Jess sa...

Visst är det charmigt när man hittar likheter hos sina släktingar :)

Och fågelburen, jag älskar den!

MK Photography sa...

Ljuvligt skrivet om din mormor! & underbar fågelbur!

<3