onsdag 11 januari 2012

Nya rutiner



Jaha, då var det slut på slöandet. Hög tid att ta tag i hälsan och formen. Från och med i måndags äter jag nyttigt. LCHF är inget för mig, inte heller strikt GI eftersom jag vill träna och vet att min kropp behöver lite kolhydrater. Så jag kör på det spåret som jag gjorde hela vintern, våren och sommaren. Inga "dåliga kolhydrater" i form av pasta, ris, bröd, socker etc. De kolhydrater som ska trilla ner i den här magen måste vara av god karaktär. Havregrynsgröt till frukost, ev lite quinoa, matvete eller liknande till lunch och absolut inga kolhydrater till middag. (förutom de som finns i grönsaker och själva maten då).

Och hur ska det här gå då?

Kommer nog bli lite tufft nu i början med tanke på att jag senaste månaderna gått på en "fikabrödsdiet"
Men nu! No, no! Strikt i veckan och på helgen tillåtelse att äta vad som faller in. Eller det kanske inte faller in, jag stoppar nog in det... Det var ett finfint koncept tidigare så jag tror det kommer att gå bra.

Och träningen då? 

Jo, kör igång idag. Knallar ner till gymmet på lunchen och återupplivar de gamla Kettlebells moven. Sen är målet att få in träningen kontinuerligt, framför allt på lunchen.
Jag kommer att söka inspiration hos den här donnan. Lusläste hennes blogg var eviga dag under vintern och våren och så mycket inspiration, motivation och kunskap jag fått från Olga har jag nog aldrig tidigare fått. Grym!
Inte så mycket vikt som det ska fokuseras på, kanske något julgodiskilo som satt sig och ska bort, men mest trimma formen. Bort med pluffset och slipa figuren. Och framför allt, jag mår så mycket bättre!

Och så en sak till innan jag glömmer det! Senaste dagarna har ni liksom förökat er. Ni är fler än någonsin som kikar in här. Och det är jag ju jätteglad för. Ni är så välkomna både nya och gamla vänner! Tror att många av er nya kommer från Yesmin med härliga bloggen Vardaxlyx. Hon utnämnde mig till dagens blogg i söndags och då vet jag att en del av er hittade hit. Varmt  välkomna!
Och ni som inte gjort det, kika in hos Vardaxlyx. Maken till tjej att baka får man leta länge efter. Hon slänger ihop macarones och cupcakes på löpande band. Galet!



14 kommentarer:

Vintage House sa...

Hej
Det låter väldigt sunt, jag slutade äta pasta ett tag för min mage klarade inte riktigt det och jag gick ner...
Skönt att komma igång....
ha en mysig dag
kram
sandra

Att vara någons fru sa...

Jag hejar på dig!

Mitt lyckliga lantliv ♥ sa...

Ååå nu blev jag också peppad att ta i med hårdhandskarna. Kanske ska ta och slänga lite med kulorna idag jag med, fniss. :)
Mina kettlebells har fått vila nästan hela hösten och vintern så det är nog dags att de får jobba lite igen...och jag också.

Kör hårt!
Kram Jeanette

Amileaks sa...

Utan Olga hade jag aldrig klarat av att gå ner 35 graviditetskilon. Och du gör helt rätt i att strunta i LCHF. Det kan vara en bra kickstart men man blir ju deprimerad av den dieten. Nä GI och sunt förnuft. Och när det gäller träning så fick appen "Get running"mig att på några månader klara 10 km på en timme (från att aldrig ha sprungit) Fast du är kanske ingen nybörjare?
Men gogogogo!

ps Olga på Biggest loser i afton:)

Sahra sa...

Det låter som du har en mycket sund inställning till mat o motion. Lite som jag. Jag tränar så mycket så lite kolhydrater behövs. Men inte pasta och ris. En kost jag slutade med när jag väntade Molly och kräktes konstant. Kolhydraterna var boven. Ha en fin dag. Smart att komma iväg på lunchen. På kvllen vill man ju mysa med familjen

Titta in hos Thess sa...

Grattis pa namnsdagen
Kram Thess

Vardaxlyx sa...

<3 Massa kärlek till dig! Detta inlägg gjorde hela min dag!!

Unknown sa...

heja. heja. heja.

kan du smitta mig lite .... please!

Jannike sa...

<3 till er alla!

Jeanette - ja det är bara att köra! KB är ju så bra träning och man kan klara av det på rätt kort tid.
Ami - impressed! Ska försöka kolla ikväll...
Sarah - precis så, kvällen vill man vara med familj när man är borta hela dagen
Thess - Tack söta du!
Ulrika - Ja smitta vet jag inte om jag kan när det är något jag typ tvingar mig till =) Inget jag har automatiskt tyvärr!

Linda sa...

Hej fina!
Vilka underbara bilder du har, hälsa A och gratta i efterskott :-)

Lilla Majken sa...

Då ska jag hämta inspiration från dig att komma igång, jag är seg i starten. Jag kikar in i skafferiet alltför ofta efter julen.

Ha en fin kväll! Kram Therese

curlingmamman sa...

Hejja, hejja dig :) -2 kg här på 3 dagar! kram

Jess sa...

Härligt att komma igång när målet väl är satt! Jag är precis som du, varken LCHF eller GI funkar på mig fullt ut, jag äter kolhydrater med bra sådana som gröt på morgonen och matvete eller liknande till lunchen. Kettlebells skulle jag gärna testa, har inte gett mig in i det än..

Kram!

Gottegrisen sa...

Fikabrödsdieten är fin den, men det är rätt skönt när man kommer igång med träningen och kör på en liten hälsosammare diet. Kommer man igång med träningen så vill man liksom inte sabba det med att äta onyttigt. Men när man byggt upp en blogg som går ut på godsaker, så har man ju lite att leva upp till ;o). Lycka till med träningen!!

//Linda