tisdag 14 januari 2014

Trender 2014



Jo, jag var ju på Stora Trenddagen 2014 igår, vilken ordnades alldeles förträffligt av Trendgruppen och där Trend Stefan höll ett mycket bra föredrag om Trenderna han ser för 2014. Stefan började med att prata om hur trender uppstår och menade på att trender aldrig föds i Norden. Så var det med det. Vi är tidiga på att snappa upp trender och att ta dem till oss, men nej det är aldrig här de föds utan på större arenor som New York, Paris, London Milano och kanske Tokyo och Berlin. Så var det med det om det nu var någon som hade höga tankar om sig själv.

Enligt Stefan är det fem trender han ser inför året som ligger framför oss och mycket är en motreaktion på det vita, kliniska och avskalade vi sett under en lång tid. 

Vi tar en titt vettja och börjar med bilden här ovan som ska återspegla första trenden: Drama!! (med två utropstecken).
Drama är som det låter; dramatiskt. Det är färger och former och mycket, mycket storytelling och fantasi. Kreativiteten är i fokus och nej här finns inga gränser. Och nämnde jag färg? Det är här färgen kommer tillbaka och jag kan inte låta bli att dra liknelser med Alice i Underlandet. 
Jag gillar det här, på ett moderat vis bör tilläggas, men kreativitet och färg är mycket välkommet enligt mig.


Nästa trend heter Talisman. 
Det är en etnisk trend med inspiration från Nordafrika. Mycket prints i form av Ikat mönster, påminner om batik, och hantverk från regionen. Ni känner väl igen det väldigt populära kuddarna från Chhatwal & Jonson med just ikat mönster? Det här symetriska mönstren har ju smugit sig in hos olika leverantörer under senaste tiden och vi får nog se mer framöver. Färgerna är framför allt sandiga eller blå-vita, sten som material hittar också vägen in i våra hem.
I den här trenden tryckte Stefan också på klinkers. Klinkers är "hårt" under 2014. 
Det här tycker jag om och jag har ju redan nu en del kuddar i just dessa Ikatprints från Chhatwal & Jonson. Tycker också om de här jordnära färgerna.


Sen har vi Nursery.
Nursery har vissa likheter med Drama!! i och med att även den är väldigt expressiv i sitt uttryck. Vi ser storytelling igen, men nu med mjukare och mer pastelliga färger, ice-cream färger som Stefan benämnde dessa. Det är barnsligt och dramatiskt på samma gång och vi som läser en del bloggar har ju sett att rosa verkar vara på stark frammarsch i år - undras varför.... och kom ihåg att nej, trender föds som sagt inte i Sverige.

Jag tycker om det här också. Gillar som sagt det barnsliga och kreativa och mjuka pasteller är fint. Lite Alice i Underlandet även här, för kolla in den übersöta burken med kaninöron på bilden (från Petite Friture)



Som nummer fyra kommer Structure. 
Detta är en grafisk trend och det handlar inte bara om linjer utan även om strukturen på ytan och materialet och strukturen i våra liv. Vi vill ha ordning och reda.
Det är svart vitt och grått och en del känns igen, eller hur?
Det här är nog den trend som tilltalar mig minst och den som har minst likhet med övriga fyra trender tycker jag. Men såklart, det finns pärlor även i denna trend och jag är ju för det där med att blanda. Men det är nog inte såhär ni kommer att se mitt hem under kommande år.



Sist men inte minst; Forest 2.0 och det här går ju på något vis in i min "back to nature" som jag haft som filosofi och inredningsstil under ett tag. 
Forest 2.0 handlar nämligen just precis om att hitta inspirationen från naturen och att blicka framåt. Absolut inte en retro trend - retro försvinner ut...
Det är mycket gröna toner och en del trä och vi ser insekter och djur, som sagt, från naturen, och jag gillar ju som ni vet insekter, fåglar och djur i min inredning. Den här trenden fokuserar även en del på miljöfrågan och öppnar upp för en miljötrendvåg igen.
Vi kommer också se mycket gröna växter i våra hem. Stora gröna växter gör återtåg efter en tids uppehåll.
Som sagt, inte retro utan blicka framåt och inspireras av naturen utanför.


Och här har vi alltså "Trend Stefan" som alltså delgav sina tankar som jag just försökt sammanfatta för er.

Det verkar som vi har ett spännande inredningsår framför oss och det ska bli kul att besöka Formex nu i dagarna. Hoppas jag träffar någon av er där. 


5 kommentarer:

dnyahuset.blogspot.se sa...

Spännande läsning! Kollar man i House doctors katalog tycker jag nästan att man kan pricka av flera av de här trenderna där. Jag gillar Forest 2.0 med djurtryck mm.

Lena - gott för själen sa...

Kul läsning. Känns som man är lite rätt snart då. Tänker på färgstarkt och naturen som vi har mycket av.

Kram Lena

Ekenäsliv sa...

Oj, oj, oj det blir ett spännande år vi har framför oss!!! =)
Kram Anna

Hemma på Sjuan sa...

Vad mycket nytt! Svårt att se mig själv tänka om och följa dessa trender men Structure skulle nog passa mig :) kram Suss

Hajan sa...

Detta var intressant, Stefan känner ju vi igen också. Han är ju ofta på TV4 och talar just om sådant.
Men man kan ju inte följa alla trender Vem har råd med det,
vem har så många skåp att förvara
de gamla trenderna i.
Otroligt tycker man, vilket konstigt samhälle man bygger upp.
Men som väl är smaken är som baken, delad