fredag 3 januari 2014

Instamoments 2013

Så här i början på året kanske det passar sig att man gör en summering över det som varit, lämnar det bakom sig och blickar framåt. Jag är spänd av förväntan över vad 2014 har att ge, och jag har en känsla av att jag har ett mycket bra år framför mig och även om 2013 även det var ett fint och bra år på många sätt och vis så fanns det en del mörka moln på himlen som jag hoppas slippa under 2014.

Instagram är ju bra roligt (ni hittar mig där som bromansbravader) och igår natt när jag som vanligt var uppe inpå småtimmarna, sådär vid tvåtiden någon gång gick jag igenom bilderna för 2013 och mindes. Jag har ju dessutom gjort små kollage vid varje månads slut - låt oss kika på dem och genom mina instagram moments sammanfatta det gångna året:



JANUARI

Året började som vanligt med ett födelsedagskalas. Nio var ljusen och tårtan av grädde. En vecka senare var det dags för födelsedag igen och nu överraskade jag mannen med en överraskningsresa till Dubai.
Vi hade underbara dagar på tu man hand vid stranden, havet och toppade allt med en tripp ut i öknen där vi åt middag i ett beduintält under den vackraste stjärnhimlen jag någonsin upplevt.


FEBRUARI

Kalas igen, denna gången med fem ljus i tårtan som nu var av choklad. Vi åkte skidor, njöt av mycket snö och vinterlek och så gjorde semlan entrée med sin fluffiga grädde. Det här var också månaden då jag informerade om mina planer på ett bloggevent och anmälan till Stora Bloggdagen gick av stapeln vilket gjorde att min mailbox näst intill kraschade vid ett givet klockslag.



MARS

Nu kom färgen tillbaka in i vårt hem. Jag längtade desperat efter vår och färger, men snön låg fortfarande tung utomhus. Solen började värma och vi njöt lapade törstande i oss dess härliga strålar. Jag var på projekt som gjorde att jag reste mycket och många tidiga mornar på flygplatser blev en vardag. Det här var också månaden då Påsken kom, om än sent och vi fick små påskkärringar här hemma, ja och så en påskmus.



APRIL

I April låg fortfarande snön tjock och det var inte förrän i allra sista delen av månaden den äntligen försvann. Jag fortsatte resa och spenderade många timmar på flygplan. En skidresa till Vemdalen bjöd på häng med både Per Elofsson liksom Jens Byggmark. Dotterns hästintresse fick ta plats och så var vi på öppningen av Gröna Lund.


MAJ

Maj ja - månaden då våren äntligen kom, på riktigt.
Vi plockade vitsippor och njöt av växtligheten som började gro och spira. Stora Bloggdagen gick äntligen av stapeln och jag samlade helt på egen hand nästan 150 underbara kvinnor under ett och samma tak. Taket lyfte nästan under småtimmarna när kalaset tog en något galen riktning och jag fick äntligen träffa min bloggvän Thess liksom nästan alla andra av mina nyfunna bloggvänner. En oförglömlig dag.
Veckan efter andades vi ut på Kolmorden, jag drack drinkar på restaurang J, fortsatte mitt flygande och galenpannan tog årets första dopp.


JUNI

Juni började ganska kall och jag plockade liljekonvaljer och handlade rosa blommor som smyckade mitt hem. Värmen kom och fötterna fick plaska i den fortfarande ganska så kalla sjön. Det blev midsommar och månaden avslutades med högsommarvärme, kvällsdopp vid magiska Trollsjön och saft på bryggan, ja och så flyplan förstås för än var semestern utom räckhåll.


JULI

I Juli kom äntligen den efterlängtade semestern och vi packade ihop oss och åkte till fina vännerna i Italien. Där tillbringade vi nästan två veckor med sol och bad, en värmande sol, god mat och ett fantastiskt umgänge. När vi kom hem blev det två stopp i Värmland och ännu mer fina vänner och solen lyste över oss som om den aldrig gjort annat.


AUGUSTI

Somamaren höll i sig och vi fick den varmaste och somrigaste Augusti på länge. Vi njöt av dagar med båt till havs, bad i vår egen sjö och bad från klippor vid Trollsjön. En tripp till morfar och promenader med "Lille Skutt". Den årliga kräftskivan gick av stapeln samt en del fester ute i den mörka sommarnatten, och sen där i slutet av månaden började jag jobba igen.


SEPTEMBER

September kom men sommaren hängde sig kvar med långa helgmornar på bryggan och kvällsdopp i skymningen. Jag åkte till Värmland med bästa vännen - lade in oss på Loka Brunn och plockade kantareller stora som tallrikar. Svampskörden hemmavid var dock skral och korgen förblev tom. I slutet av månaden for jag till Häringe slott med min mor och när vi åkte därifrån hade hösten kommit.



OKTOBER

Den vackraste hösten kunde vi njuta av i Oktober. Trädens löv skiftade i alla möjliga färger och blev tillslut röda, liksom mina stövlar. Jag och killarna var på Slottsutflykt till Sturehof, det blev tjejhelg ute på Fagerdala/Värmdö och äldste sonen och jag fick en fantastisk dag ute till havs när vi hjälpte till att köra ut en båt långt ut i skärgården för att läggas upp på varvet för vintern. Oktober var också den månaden när vi frossade i skaldjur och när höstfärgerna fick flytta in i vårt hem.



NOVEMBER

November kom och med den detta eländiga mörker. Vi tände mycket ljus och boade in oss hemma. Årets sista födelsedag firades när minstingen fyllde tre. Vi umgicks med vänner och drack drinkar när Halloween kom och barnen spökade ut sig till monster. Sista helgen i månaden fick vi smaka årets första glögg.


DECEMBER

Så kom December. Årets sista månad. Julpyntet fick sakta flytta in. Vi gick på luciatåg och såg på när två fina stjärngossar sjöng för fulla halsar. Jag åt julbord på Berns och Nyårsfrukost på Grand Hotel och där imellan pyntades den 3.50 m höga julgranen i vårt vardagsrum och det blev skolavslutning i kyrkan.
Nyår firades i silver, blått och vitt och så helt plötsligt ringde vi ut det gamla och in det nya året.

5 kommentarer:

Lena - gott för själen sa...

Härligt collage över ditt år! Mycket trevligheter du hunnit med. Bloggeventet var ju en av höjdpunkterna!

Kram Lena

Hajan sa...

Det trevligaste jag sett på länge.
Vilket collage, hur flott som helst.
tack,tack

Mittgodastefinaste sa...

Jättefint, ditt år! Och du ska verkligen vara stolt över ditt bloggevent, det var superbra på alla sätt!

Kram Jenny

Mamma C sa...

Vilket fint collage du gjort för det gångna året.
Kram Mamma C

Casa of Mia sa...

Härliga bilder och jättekul att se, kram