onsdag 22 januari 2014

Rapport från Formex




Jag har ju faktiskt inte lagt ut min egen "observation" från Formex mässan förra veckan så varsågoda, här kommer Rapport från Formex sett från Bromans Bravader.

Generellt sett kan man ju säga att färgen tar plats i år. Det är mycket härliga pasteller men jag tycker mig även se att klarare och starka färger tar ett större grepp. Smutsiga pasteller är fortfarande populärt hos vissa och hänger kvar även i år men som sagt färgen är ett faktum år 2014.


Lampor tycktes bli bland mina favoriter i år och ovan från House Doctor tycker jag är snygg. Vi ser också en del smutsiga pasteller här och glasflaskor i jordnära toner viket också kunde ses lite här och var.


Ytterligare en lampa, också den från House Doctor. Himla fin skulle den nog vara i vårt TV rum eller kanske i trappen?

Vad händer med metaller då? Är det lika stort under 2014 som vi sett tidigare. Ja metallerna tycks vara kvar ett tag till. Kanske att koppar inte får lika mycket fokus och för mig känns det nog som en låga som flammade till väldigt starkt under 2013, så starkt att jag själv blev lite mätt på den. Jag drogs inte alls åt de kopparföremål som fanns på mässan förutom vissa detaljer som utmärkte sig:


Lampan från danska H.Skjalm.P föll mig i smaken med sin fina enkelhet (woops, ännu en lampa). Den här fanns även i mässing och silver men jag tycker att den var allra, allra finast i sin kopparglans. Det var inte så mycket mer koppar som jag gillade men det fanns ett företag till som hade en ursöt ljusstake i form av en apa. Fick inga bra bilder därifrån men jag ska se om jag kan hitta något pressmaterial och visa. 


Samma företag som hette Élio Oliveira hade dock dessa underbara guldiga bestick. De skulle gärna få pryda mitt matsalsbord vid festligare tillfällen.


Och ananasen i metall som också syns både här och där dyker upp i en ny skepnad, nu som bokstöd, och får dessutom sällskap av äpple och päron. Naturföremål klädda i metall alltså, och i den kategorin tyckte jag ljusstaken som såg ut som en guldig gren var fin. (finns även som silver)


Ja och så var det det där med färgerna. Jag kan framför allt tycka att det var porslinet som var väldigt färgglatt och lekfullt. Ovan här supersöta små burkar från Kähler. Skulle nog kunna tänka mig några sådana på sovrumsbyrån att förvara små ting i. I inläggets första bild här ovan såg ni också porslin från Paradisverkstan som hade mycket fint.. och färglatt.


Norska företaget Wik & Walksoe hade inte så mycket färger. Mer vitt och jordnära toner blandat med guld. De här produkterna har jag sett en del i press under hösten men tydligen säljs de inte än i så många svenska butiker. Hoppas på ändring där för jag tycker de är väldigt söta. Ljusstakarna känns rätt så "allround" medan kopparna med gulddetaljer skulle jag nog föredra till jul. Fick en fin kopp av dem så den är nu självklart given till julfrukosten.


Ja och så var det alla dessa textilier. Jag gillar ju som ni vet Chhatwal&Jonsson kuddar och lakan och mycket fint som kommer här. Bland annat ser vi de klassiska kuddarna i rosa tappning. Fint och antagligen något vi kommer se hos många i vår. Själv kommer jag nog hålla mig till den blå skalan men man vet ju aldrig.


I övrigt är det mycket djurprint på kuddar och textilier. Många som verkar ha snappat upp denna trenden och till vänster ser ni de numera klassiska kuddarna från by Nord. Jag tycker också att kuddarna till höger är otroligt söta och skulle passa finfint i något av rummens barn. Kolla in isbjörnen.. hur söt? Kommer tyvärr inte ihåg företaget här!


Lekfullhet (och smutsiga pasteller) i form av PomPoms. Ugglor syntes också lite här och där. Tycks vara ett "modedjur" i år.


En av mina personliga favoriter var såklart Créme de la Créme montern där "instagram" och bloggvännen Ida visade sina underbara handgjorda och "upcyclade" produkter. Ett litet kakfat till våren kanske?

En ganska diger sammanfattning fick ni nu men inte ens en liten bråkdel av allt som visades på mässan. Det är färger, linjer, struktur och drama som kommer in lägg det på minnet nu!




3 kommentarer:

mammaxtre sa...

Formex verkar ha levererat en rad nyheter även i år. Så mycket fint. fastnade speciellt för din sista bild. Vilka fina ting!

Ha det gott

Hajan sa...

Tusen tack snälla du för vi fick bara med på detta.
Mycket som redan finns, men också en del nytt.
kram från mig

Lilla Majken sa...

Kul att läsa din upplevelse från Formex, själv hade ingen möjlighet att åka dit den här gången. Gillade verkligen produkterna du visar från Wik & Walksoe!

Kram Therese