fredag 24 januari 2014

Lakrits och vin


I onsdags var jag på en Lakrits och Vin provning på restaurang Pontus här i stan.
Lakrits och vin säger ni, det funkar väl inte? Jo jag var skeptiskt jag också, men sanningen är den att det var en otroligt bra kombo och det var väldigt intressant att känna hur de olika vin och lakritssmakerna påverkade och förhöjde varandra.


Det var Malaco som bjöd in till detta event i samband med lanseringen av deras nya premiumlakrits; Malaco Viva Lakrits. Jag fick nöjet att bli medbjuden av den här donnan. En tjej som jag ju "känt" här ute i bloggvärlden men aldrig egentligen träffat eller pratat så mycket med. Gah vad jag gillar driftiga och initiativtagande kvinnor, som Diana. Hoppas vi får träffas mer snart igen, det kändes som om vi "klickade" och har ungefär samma driv i kroppen. Mitt driv är ju som sagt väldigt stort och det är alltid roligt att få utbyta idéer med likasinnade.


Nilla var också med och vi tre tillsammans med en tjej till var de enda bloggarna på plats. Sen var det nog mest mat och vinskribenter och vi var totalt inte mer än runt femton personer så det var verkligen en liten och gemytlig tillställning. Pontus är ju dessutom ett fantastiskt ställe och jag gillar detaljerna och inredningen skarpt. 


Vi fick prova tre olika sorter ur Malaco Viva lakrits nya sortiment, sötlakrits, havssalt och chili och till dem fick vi tre olika viner som var framtagna av Pontus egen sommelier David och där han hade "tänkt till" lite kring för att de skulle passa ihop så bra som möjligt. Jag tror att i slutändan var nog min favorit det vita söta Reislingvinet tillsammans med havssalt eller chili lakritsen. Sötman i vinet fick verkligen hettan och saltet att komma fram och smakerna lyfte verkligen varandra i dessa kombos tycker jag. Men jo, allt var ju gott det var det.



Här har vi vinerna vi drack. 
Det vänstra vintet var ett smakrigkt rött vin från Columbia Valley Washington State och heter Tabula Rasa. Detta var tänkt till sötlakritsen.

Havssaltet fick ett lättare rött vin, en Pinot Noir från Casablanca Valley i Chile som heter "Pinor Noir Limited selection".

Och så den fruktiga Reislingen då, som var det enda vita vinet och som nog var det vinet jag tyckte allra mest om tillsammans med lakritsen. Det var tänkt till chilin men funkade mycket bra även med de andra kombinationerna. Vinet är topp producenten August Kesselers Reisling Kabinett.


Här ser ni David "in action" när han berättar om hur han tänkt och om vinerna. Vi fick också lära oss lite om hur lakrits görs. Smaka och känna på en lakritsrot, lakritskulor (hm.. hette det verkligen så...) och pulver.
Jätteintressant och roligt.

Jag fick också med mig några påsar av den fina lakritsen hem så det är nog inte helt otippat om det skulle bli lite vin och lakrits till dessert i helgen.


3 kommentarer:

Linda sa...

Vilken rolig grej att gå på!

Önskar dig en trevlig helg.
Kram Linda

Ninelin sa...

Det är verkligen supergott. Provade det för flera år sedan när jag var på ett event med Kronstam (som skriver om vin bl a).

Ha en skön fredag.

Kram N

dianasdrömmar sa...

Kul att du ville följa med ser fram emot nästa gång :) kram Diana ps mycket ideer i huvudet vi får se vad vi gör av dom....ds