måndag 2 september 2013

Slottsweekend


Häringe Slott ja - det var där jag och mamma spenderade ett dygn nu under helgen. Vi har ju skaffat oss den traditionen, att en gång i slutet av sommaren, varje år, åka iväg till något trevligt slott eller herresäte. Vi gillar det och varför ändra ett vinnande koncept?
Den här gången hamnade vi på Häringe, mitt i en ankdamm sippandes på lite bubbel som mamsen hade tillförskaffat sig, men innan vi fnissandes hamnade där bland vass och ankor hade vi redan hunnit med en del annat.
Häng med får ni se!


Pampigt, eller hur!
När man vistas på Häringe kan man nästan känna alla epoker och all historia som stället bär med sig. Mest tydligt blir nog den "dekadenta" epoken, epoken när Margueritte och Axel Wennergren ägde stället och Garbo och andra höjdare hängde här och drack champagne och dansade så juvelerna klirrade. Jo då skulle man minsann varit med. 
Nu är det som sagt hotellverksamhet och vi tänkte minsann börja vår dag som en riktig slottsweekend bör börja:

Nämligen med Afternoon Tea


Ett gigantiskt trevåningsfat fick vi in och där satt vi länge och väl och smällde i oss så mycket som man bara kunde, samtidigt som vi beundrade interiören och fantiserade om hur det hade varit förr i tiden. Vem som bott var, hur gamla tapeterna var och sånt som man faktiskt funderar på när man sitter nersjunken i en mjuk soffa och har en sockerchock i antågande. Det är sånt som är väsentligt då.


När vi väl hade frossat klart var vi lite nyfikna både på omgivningarna och på ett bröllop som hölls längre nere i parken, och tänkte att lite motion (läs promenad) nog bara skulle göra gott vid det här laget.
Baksidan av slottet bjuder på en helt fantastisk miljö med en stor saltvattenpool och en terrass som är så makalös vacker att det enda man vill göra är att dra på sig lite trettiotals kläder, korka upp en flaska skumpa och leva livets glada dagar.


Vad säger ni, visst skulle ett "slott" av denna kaliber klä mig bra? 


Ja och sen, efter ett varv runt slottet hamnade vi då här, i ankdammen. Hon där till vänster hade smugglat med sig bubbel i handväskan och lindat in glasen i stärkta linneservetter. Det är ju sånt som man måste älska henne för, förutom allt annat såklart. Men inte är det alla som sitter i en ankdamm och fnissar med sin mamma och betygsätter klänningar på bröllopsgäster som går förbi. Ingående analys av de kvinnliga deltagarnas gång i höglackat ägnade vi oss också åt och kom fram till att det inte är många som kan gå i högklackat, framförallt inte i tjockt grus.


Ja och sen blev det ju kväll och dags för ännu mer mat. Vi svidade om på rummet, för är det slottsmiddag så är det och då bör man ju vara åtminstone lite uppklädd. Så vi piffade på och tog chansen till lite flärd när det nu bjöds.


Jag blev en pantertant och poserade ute på terrassen på äkta bloggmanér.

Och så lade jag mig till med en min som gjorde att det såg ut som om jag nästan helt saknar läppar, så är nu inte fallet vill jag bara tillägga.


Och min mor slog sig världsvant ner på ett av lejonen, som om det var den mest självklara saken i världen att hon skulle sitta där och posera, och ja, det kanske det var?

Och sen fick vi avnjuta en förbaskat god trerättersmiddag och ett fantastiskt gott vin till det. Efter maten begav vi oss upp för lite kaffe och en och en annan drink och kanske lite för att få spatsera runt där i salongerna och blicka upp på gamla stofiler på väggarna och det är nu det stora minuset för vistelsen infinner sig. Genomgående under dagen hade servicen inte varit på topp, vilket jag tycker att man kan förvänta sig när man ändå spenderar så mycket pengar på ett dygns vistelse här. Jag skulle rent ut sagt säga att servicen var usel och vi fick inte en speciellt bra känsla från personalen och framför allt inte under kvällen när det inte ens fanns personal i baren. Jag vet inte hur många gäster vi var där i salongen, säkerligen ett femtontal, och ingen fanns att ta beställningar eller för att servera i baren. Tillslut fick jag ta saken i egna händer och installera mig i baren och blanda drinkar till både mig, min mamma och andra gäster. Det gick ju det också, men visst hade det varit trevligt med lite kunnig personal och uppmärksamhet.


Och när vi vaknade nästa morgon var det höst.
September hade kommit och med den en kall och isande nordanvind som drog in över åkrarna och sänkte den sommarvarma temperaturen med åtskilliga grader, och jo, hade inte åkrarna blivit lite gulare, sådär bara över en natt.


Vi fick en god frukost och tog sen en promenad ner till havet och fick en fin avslutning på vår slottsweekend, den tredje i ordningen.


Så sammanfattningsvis en väldigt härlig helg tillsammans med min mamma i magnifika och anrika miljöer. God mat och god dryck, men en service som måste förbättras om jag ska åka tillbaka eller om jag skulle rekommendera stället till någon annan. Synd att falla på en sån enkel detalj när man har allt det andra!


14 kommentarer:

Casa of Mia sa...

Vilken underbar helg tillsammans med din mamma och så fina ni är, kram

Linda sa...

Härlig weekend med fantastiska bilder.
Både din mamma och du är ju supersnygga! Gillar din leoklänning massor.

Kika gärna in i min blogg idag och kolla om du har något tips på företag som jag kan skicka spontanansökan till. :)

Kram Linda

Lena - gott för själen sa...

Vilken härlig miljö och vad fina ni var! Tyvärr kan ju såna där minus överskugga en hel del. Jag hoppas ni var nöjda ändå. Kul att du fixade lite drinkar själv istället :-)

Kram Lena

Hajan sa...

Så trevligt Ni hittat på och gjort
dessa slottsbesök till en trevlig tradition. Tänk vilka minnen att ta fram var efter åren går.
Ni är så fina både din mamma och Du, ni är verkligen lite lika varandra. trevligt reportage tack
för vi får vara med.

kram
Hajan

Helenas enkla vardag sa...

Men så mysigt! Tycker du passar in i slottsmiljön.. Där skulle du bo. Vilken härlig tradition ni har, underbart.
Kram helena

Ekenäsliv sa...

Såååå himla mysigt att bara vara med mamma så där:-)
Och på ett slott känns ju helt ok;-)
Tycker ni smälter in huuuur bra som helst!
Kram Anna

Mittgodastefinaste sa...

Mysigt! Synd att servicen var så dålig, det drar ju ner.

Jag ska också snart ut och susa med min mamma!

Kram Jenny

Ninelin - we remember moments sa...

Så mysigt med mammatid :-) Skulle jag gärna göra också, gjorde det förr. . .
Var på ett pampigt bröllop på Häringe för länge sen. kram N

Sahra sa...

Älskar Häringe. Det är såå fint. Men jag är benägen att hålla med ang servicen.
Ni är makalöst snygga båda två. My god!
Kram

Maj sa...

Håller med tidigare kommentarer. Ni är otroligt lika du och din mor,som två systrar! Som Hajan skriver vilka minnen att ha för framtiden..../M

HOUSE of ADELA sa...

Vilken snygg mor och dotter! Älskar din klänning, var kommer den ifrån, jag jag missat det?;) Älskar verkligen slott jag med, hade gärna gjort en sån tur, men service VILL man ju ha!

Kram
Adela

Marlene (Fd Ensamma Mamman) sa...

Vilken härlig helg!

Limestone by the Sea - Victoria sa...

Oh vad härligt! Ser fantastiskt ut! Ps. Missa inte utlottning från Beachhouse hos mig ! Kram Victoria

Anna-Livet på Liden sa...

Vilken snygg klänning! :)