torsdag 15 december 2011

Julbak
























Okej, nu ska jag tipsa er om en aktivitet som får barnen att sitta stilla och koncentrerade under en lååång stund. Söker själv med ljus och lykta efter sådana aktiviteter och den här grejjen, den fungerar minsann riktigt bra. I varje fall i det här huset.
Så... vad gör man då?
Jo, man har en bit pepparkaksdeg i kylen. Och då är det inte bara för en dag eller så. Nix, jämt ska den ligga där. Och när den är slut. In med en ny. Och denna lilla deg plockar man fram när man känner att helvetet är på väg att bryta ut. När man känner att om jag inte gör något snart så kommer jag antingen inte att ha något hus kvar, eller så har jag inga barn kvar eller båda delar. Inga roliga alternativ vill jag lova. 
Så därför
Plocka fram en liten degklump och låt barnen gå loss bäst de vill. Bättre att de slår ihjäl en brun klump än varandra. Eller hur? Och när de börjat tröttna på detta. Då plockar du fram kristyren. (som du givetvis har köpt färdig i tub). Perfekt för små barnfingrar att sysselsätta sig med ännu en stund. Och orkar du inte ha deg eller baka så kör med köpepepparkakor och låt dem spritsa på tills de storknar.

Ja visst blir det kladdigt, vad tror ni, men huset står i varje fall kvar, om än med en hinna av glasyr.

8 kommentarer:

Anonym sa...

Hej, jag har precis hittat till din blogg. Här kommer jag att titta in igen, supermysig!!

Kram från Anna

Vardaxlyx sa...

Hihi gillar din idé och jag håller med dig! Så gjorde jag med min dotter och hennes kompis en jul. Dem satt still i hela 2,5 timme och vilken lycka och vilken katastrof i köket hihi! Huvudsaken va ju att dem hade kul.
Dina ord värmer! Jag tackar sååå mycket för att jag får vara en del av din länklista <3
Kramkram

Jannike sa...

Anna - Du är så välkommen!!!
Vardaxlyx - Kram till dig också

Anonym sa...

hahaha. Tack för tipset. /Sahra
www.vardagmedsahrapi.blogspot.com

Pernilla sa...

Alla sätt är bra utom de dåliga! :-) Och detta fungerar ju alldeles uppenbarligen. Trevlig kväll!

Angelica Little Corner of Crafts sa...

Mäh, varför har jag inte hittat hit tidigare? Men nu är jag här och jag lär återkomma! Kul!!
Ha en bra helg!! Kram!

Jannike sa...

Sahra - så lite så =)
Pernilla - Detsamma till dig!
Angelica - Du är så välkommen!
Stor kram till er alla!!

Titta in hos Thess sa...

Ha ha ha tack för tipset =)
Jätte fin bild !!!!!

Kram Thess