torsdag 8 augusti 2013

Sommarfavorit


En riktig sommarfavorit som vi gärna äter nu under sensommaren är kronärtskocka och igår när endast tre av fem i familjen var hemma festade vi till det med varsin sådan.


Har ätit olika varianter, med vinägrett och andra såser, men att bara doppa bladen i smör är nog ändå allra, allra godast när allt kommer till kritan. Vet inte om det är smaken eller just hela grejjen att sakta dra av ett blad i taget som är att jag tycker så mycket om den. Det tar tid, och det får ta tid. Kan tycka att det är rätt befriande i sig, särskilt när man sitter och äter tillsammans med en nioåring. 
Man hinner avhandla rätt mycket på den tiden.
Måste vara detta som kallas för slowfood eller?

Idag packar vi in oss i bilen, vi tre som är kvar här och sticker till Morfar för några dagars vistelse på landet.

8 kommentarer:

Sahra sa...

Älskar kronärtskocka. Brukar ha lite citron och salt i smöret. Mums

Lena - gott för själen sa...

Och de är ju så vackra!

Kram Lena

Hajan sa...

Jag är så ledsen, vet Du jag har smakat denna rätt så många gånger.
Brutit de små bladen och smakat.
Godast, om det finns något är ju
själva roten. Jaa jag vet att
jag är förfärligt som inte gillar detta. Jag hoppas på några trevliga dagar hos >Morfar.
ha det så bra.
kram Hajan

kavallinskan sa...

Så gott och så vackra!
kram viktoria

Välkommen Hem! sa...

Mysigt att sitta o slowfoodäta så där och bara låta det ta tid.
Hoppas ni får en härlig helg på landet!
KRAM! Judita

Hajan sa...

Va länge ni var hos Morfar, eller
har Du gått över till Instagram ?
Så olikt Dig, du brukar ju skriva var Du än är.
Du får vila upp Dig, bry dig inte om oss. Vill Du vara ifred skall
Du få vara det.
Men Du saknas i min vanliga koll.
Förlåt

Hajan

Dagar av lycka sa...

Ja, himmel så gott det är!

Hoppas att ni har det riktigt härligt på landet!

Kram Anna

Emma Jofveus sa...

Åhhh...kronärtskocka. Då var det bestämt att vi ska äta det inom kort. Det åt jag senast när jag var liten...himmel så gott jag minns det som :-)