fredag 23 november 2012

Det andra rummet


En av de bästa sakerna med vårt hus är de två vardagsrummen, salongerna, sällskapsrummen eller vad nu man väljer att kalla dessa rum. Ni förstår konceptet i varje fall. Rum för att umgås i helt enkelt.
Att vi har två av dessa betyder att ett av rummen är just ett sällskapsrum. Ingen TV kommer in i detta rum. Det är ett rum att bara vara i. Prata, läsa, tänka. Här sitter man och njuter av utsikten och blir inte störd av en brusande TV. 

Sen har vi då nästa. Och det är just precis ett TV rum. Här får man mysa. Ligga i den gigantiska soffan som faktiskt rymmer ett helt kompani vuxna, barn och katter, gosedjur och allt som bör finnas i en familjesoffa. Det är här man får umgås med TVn på, spela Wii och annat kul. Också det ett sällskapsrum, men i en helt annan mening.
Som väntat får ju det första, och lite finare vardagsrummet lite extra krut och omvårdnad, det här andra, det hamnar lite på efterkälke, men då och då får jag ett ryck och fixar till det lite. Nej jag är inte känd för att jobba snabbt. Men när jag gör det, då gör jag det grundligt och noga genomtänkt.


Hur som helst. Rummet saknar en matta. Det här har jag tänkt på under en låååång tid nu. Som sagt, jobba snabbt och förhastat är inte min grej när det kommer till inredning. Men hur jag än funderar, vrider och vänder på saker kan jag liksom inte förmå mig till att komma på hur mattan ska se ut. Jag har ingen aning faktiskt. Inte ens en liten tanke... och det är inte likt mig. Inte alls.
Ibland trillar en tanke ner, men den avslås rätt snabbt. 
Känns inte rätt helt enkelt.



Så please. Vad tror ni? Vad ska jag ha för matta att placera här? 
Tanken är att den ska ligga precis där bordet står på bilden ovan. När den väl är på plats kommer det bli perfekt och förhoppningsvis ge en lite mer ombonad känsla. 
Men hej! 
Hur ska den se ut? Den måste vara stor. 
Ja. 
Men sen då?
Var hittar jag den? Tipsa, tipsa snälla vänner! 




Men äntligen är det fredag, och det gillar vi ju! 
Jag sitter hemma och jobbar idag, lite av tradition på fredagar och vääääldigt skön start på helgen. Nu ska jag gå och slänga ut den här varelsen i friska luften. Hon gillar INTE höst och vinter och har knappt varit utanför dörren sen Augusti, men även små katter måste få frisk luft. Eller hur? Antagligen har hon gömt sig, för hon vet vad som är i görningen, men stränga matte kommer att hitta henne.

Önskar er alla en fantastisk fredag!

7 kommentarer:

Sahra sa...

HoP har visat några riktigt snygga mattor. Just nu visar hon en som hon har för hemlån från Carpet Vista. Den var inte den snyggaste hon har visat upp, så orkar du leta efter hennes mattbilder så kommer du garanterat hitta några snyggingar.
Kram

MammaElva sa...

Åh, jag skulle gärna ha ett extra rum här i huset. Och mattor.. ja.. jag äger faktiskt inte en enda för jag tycker det är såå svårt att hitta rätt. Lycka till i letandet!
Kram elin

♥Linda♥ sa...

Det där med mattor är jättesvårt! Jag har ännu inte, efter många år i vårt hus hittat någon till varken tv-rum eller matrum. Därför ser jag med spänning fram emot att få se vad du väljer. Du har ju god smak så det kommer nog att bli bra!

Härlig fredag till dig!

Lena - gott för själen sa...

Carpet Vista har maaaaassor med mattor i alla möjliga stilar och prisklasser. Men är du verkligen helt säker på att du ska ha en matta där. Golvet är så fantastiskt vackert, menar jag. Men jag förstår om du vill ha det för mysfaktorn och för att "binda ihop det".

Ha en fin fredagkväll!

Kram Lena

Maj sa...

Fantastiskt fina bilder du har tagit. Du har lärt mycket på din fotokurs ser jag. Önskar att jag kom iväg på en sådan kurs någon gång och att Tomten förstår att jag behöver en annan kamera i så fall //M

Två Trappor sa...

Vilket otroligt fint tv-rum ni har! Väldigt harmoniskt och mysigt! Soffan ser ursnygg ut! Mattor är inte lätt, jag grubblar också på det nu. Har kollat runt lite och bl.a. hittat snygga enfärgade ullmattor från Himla som finns upp till 200 x 300 cm. De finns i fina mjuka nyanser som stålgrått, sand, natur m.m.

Bl.a. Ellos har dem:

http://www.ellos.se/himla/ullmatta-200x300-cm/338102?N=1z13zugZ1z13yeoZ1z141ll&Ns=Freshness|0&Nao=3

Bara ett tips :)

Ha en sköön helg
Kram Madeleine

Katarina/Kollitott sa...

Har hittat till din blogg genom Lantliv - här är det fint! Jag tycker att du ska ha en "äkta" matta i djuprött, mönstrad i mörka färger. I alla fall på vintern...