torsdag 15 november 2012

Photoshop

Bild via

 En sak som jag länge har gått och funderat på är Photoshop.
Nu när jag ändå har lärt mig hyffsat mycket om fotografering och hur jag ska hantera min kamera skulle jag verkligen vilja lära mig mer om bildredigering.
Idag redigerar jag mina bilder i Photoscape - vilket egentligen funkar fint för mig, men jag vill lära mig mer. Det är sån jag är, kunskapstörstande, och att kunna hantera ett ordentligt redigeringsprogram skulle verkligen tillföra mycket för mina bilder. Jag tror det i varje fall. Jag vill laborera och exploatera nya möjligheter och nya vägar.

Så en fråga till er - om ni använder programmet. Vilket program ska man välja? Är det Photoshop CS6 eller räcker det med Photoshop Elements? Vilka är egentligen skillanderna? (Förutom priset då?) Ska man satsa på det "stora" CS6"  eller nöja sig med Elements? Och tänk om man köper Elements och sen ångrar sig och inser att man ju egentligen vill lära sig mer?

Är ni insatta i detta?? Bomba med råd och tankar!!!



11 kommentarer:

Helenas enkla vardag sa...

Oj oj du är i samma tankar som jag! Jag gick en photoshop elementskurs i höstas, men inriktningen var inte riktigt rätt! Nu går jag Digital bildhanteribg med riktiga photoshop! Det är svårt och kräver mycket tid! Skulle vilja ha en riktad kurs som kunde visa exakt det vi bloggare vill lära oss, nu är det så mycket annat som måste läras och man kommer aldrig till det son man själv vill lära sig! Jag har både photoshop elements och CS 6, men jag använder främst photoscape, än så länge iallafall! Men jag är som du törstig på att lära sig mer men som sagt, skulle vilja att någon startade en mer riktad kurs till just bloggare! Det är likadant med fotokursen jag går, inte alls det jag vill lära mig där skulle jag också vilja ha en mer riktad kurs! Hur tyckte du att din fotokurs var! Passade den dig och dina önskemål?
Ja det blev en lång utläggning! Men det ska jag också säga att elements kostar ca 1000 och cs6 ca 10000 om man inte läser på universitet för då har man 80% i rabatt så ca 2000 för hela cs6! Ja det var lite av mina tankar!
Kram Helena

Pernilla sa...

Jag skulle säga att du kommer ganska långt med Elements när du är ny med programmet. Att tänka på: Om du börjar använda actions (som man kan köpa eller hitta freebies tex) så är det inte alla som funkar i Elements (men många har versioner även för Elements). Kolla upp hur det funkar med rawfiler i Elements -vet inte riktigt hur det är med tex Bridge + camera raw, som jag använder för hantering/sortering/visning av rawfiler, kommer med Elements. Kan vara bra att kolla upp. Även om du inte fotar i raw (?) idag så kanske du går över till det en dag och då är det ju bra om du har rätt programvara från början.

Svamligt inlägg det här, sorry. Men lite tankar på vägen iallafall!

Tina sa...

Jag har CS5 och det funkar bra. Det var lite svårt i början men man lär sig, det finns en liknande variant på nätet. Kolla den o testa! http://www.photoshop.com/tools/expresseditor

kram

Tina sa...

Du sa ju att det var ok att bomba...

Adobes egna version av “Photoshop online” som går under namnet Photoshop Express. Ett väldigt bra och gratis alternativ till fullversionen av Photoshop där du får tillgång till en hel del av alla de funktioner som finns i fullversionen.

Här får du exempelvis möjlighet att använda dig av Dodge & Burn för att mörka ner eller ljusa upp delar av bilden, eller varför inte bara testa deras populära funktion Auto Correct som försöker att rätta till bilden på bästa möjliga sätt med bara ett klick i form av nivåer, färger och kontrast?

Photoshop Express finns både på webben, till Apple iOS och till Android vilket gör att du alltid kan ha den med dig!

Sahra sa...

Jag har kört både Elements och CS6. Elements är smidigare, men det går att bli hajj även på CS6. Rekommenderar dig att gå in på Moderskeppet. De är grymma. GRYMMA! Bra gratiskurser online, men även mkt prisvärda fullversionskurser. Kolla in moderskeppet.
CS6 är för riktiga proffs. Elements tycker jag är mer än tillräckligt. Men nu minns inte jag om elements hanterar Raw eller om du har börjat fota i raw. Kolla det. Jag minns inte. Jag körde nämligen elements 9 och det finns iallafall ett elements 10. Jag har kört cs6 senaste tiden. Det där gratispgm på nätet är inte mycket bättre än photoscape.

Heléne sa...

Hej. Jag kör Photoshop men en gammal version och så snart jag måste byta så kommer jag köpa Lightroom istället. Om du bara ska bildredigera så är det en grym bildredigerare och väldigt prisvärd. Du kan testa lightroom gratis via Adobes sida,
http://success.adobe.com/sv/se/sem/products/lightroom.html?kw=a&sdid=IIKIH&skwcid=TC%7C22776%7Cadobe%20lightroom%203%20beta%7C%7CS%7Cb%7C29639964577&ef_id=UJDxAgAAFJhy6EU8:20121115132015:s

Jag hade investerat i LR om jag ska skaffa ny bildredigerare. Tyvärr har jag för gammal dator som det är nu, annars hade jag redan haft det installerat.

Kram

Titta in hos Thess sa...

GRATTIS vännen!!!!!
Vart du klokare he he he =))))
Skämt o sido jag sitter i precis samma sits som du och vet inte vilket ben jag ska stå på,men allt låter som grekiska för mig särskilt efter som jag inte arbetar med datorer annars.
Men om du kommer på något bra så hör av dig hi hi.

Kramar i höstmörkret =)

Thess

Hemma på Sjuan sa...

Oj har tyvärr ingen bra info till dig... Jag redigerar bilderna ibland i Photoscape men tycker inte det blir så bra alltid.
Fin bild, kram Suss

Vuxenmamman sa...

Jag har båda programmen men tycker Elements är tillräckligt för mig. Fixar inte storebror.....

Men det är nog en smaksak.

KRAM
//Vuxenmamman

Life´s Silverlining and I sa...

Hej vi går i samma tankar i mycket du och jag märker jag:) jag har nyligen skaffat enklare versionen av fotoshop som går att ladda ned i macen jag har. Det finns en app till den som också visar hur man gör , som är jättebra. Men ack så tidskrävande det är så här i början. Jag vill gärna använda actions såsmåningom och jag vet inte om det går i detta. Det borde finnas fler kurser i detta för oss hobby bloggare:) vi får hjälpa varann. Super att läsa alla svaren här. Kram Nilla

Unknown sa...

hej där. jag fattade till slut ett beslut för ett tag sedan.
för det som jag redigerar i bilder räcker elements gott och väl till. jag ringde till deras egen help-line och förklarade vad jag skulle använda endera program till och de guidade mig fint igenom de båda programmen.

och eftersom elements inte kostar "mer än" ca 1-1500 sek så börjar jag med denna vesrionen. skulle jag sedan känna att nä, jag tror jag behöver mer så kanske jag (firman) slår till på den fulla versionen. då känns det inte så värst farligt att ha lagt ut 1500 sek på elements. ändå liksom.
nu är ju jag inte någon fotograf, jag fotar och snyggar till mina bilder. och möjligheten till detta i PS Elements är stora. Är hittills nöjd.

Lycka till och hoppas att du kommer fram till ett beslut som passar dig.

KRAMAR och trevlig helg, gillar dina byxor du hade på bilderna idag ;)

KRAMAR! u