fredag 19 oktober 2012

Kan vi ta det lite lugnt nu


Vad är det med all denna årstidshysteri som vi omges av. Vart jag än vänder mig så börjar Julen göra sig påmind. Nu alltså, i mitten av Oktober! 
Vad är det här? Kan vi inte bara få ta det lugnt och njuta av att det är höst. Jag måste faktiskt medge att jag känner en lätt stress. 


Går jag på stan så har butikerna till viss del redan nu börjat med sin julskyltning och läser man bloggar och instagram så handlar väldigt mycket om jul och längtan dit. Julbilder och bilder på pynt smyger sig in lite här och var. Hyacinter och amaryllis kan börja skådas och glögg börjar smakas.
Nej jag hinner inte med. 
Jag är inte där. 
Än.
Jag har höst här jag, med gula löv och en färgprakt utav dess like utan för fönstret. Jag vill njuta av det här  ett tag. Julen kommer snart nog ändå och DÅ vill jag njuta av julen.

Men för dem som firat jul i två månader vid det laget börjar väl våren då?

Hur tänker ni?

17 kommentarer:

Mittgodastefinaste sa...

Hej hej!

Nej här har du en till som inte längtar till julen! Har inte ens fattat att det är höst känns det som, idag först tvättar jag sommartextilierna... Jag är väl sen i och för sig! Har inga nya höstkläder heller det hade jag dock kunnat tänka mig! Men jag har inte hittat något på de små stunder jag kunnat ägna åt sådant...

Ha en fin fredagskväll!
Kram Jenny

Sahra sa...

Jag står på din sida Jannike. Inte före halloween. Det är no no. Jag har en mamma som pyntade för två veckor sedan. Jag besöker inte henne på hösten för jag blir bara förbannad på idiotin. Kram

Anette-Ljusa drömmar på landet sa...

Jag förstår hur du tänker..man går ju lite miste om här och nu ! Vi har haft fantastiskt tråkigt väder det sista och för att muntra upp mej själv så går jag runt i smyg och tänker på julen. Försök att inte stressa upp dej..du har helt rätt..det är bara oktober !

Kraaam

a piece of happiness sa...

Nej du, ingen jul här inte.
Kanske är nackdelen med att vi inte har Thanksgiving som i USA. Hösten känns större där. De firar hösten ordentligt.

Jag myser några veckor till med hösten.
Sista veckan i november åker vi till Taxinge Slott på julmarknad och efter det kommer glögg och advent, lucia och jul. Efter nyår är det nytt och fräscht och då åker allt ut.

Kram på dig i höstmyset!!

Lena - gott för själen sa...

Känner mig lite skyldig här, som hade ett inlägg om julen och visade juldekorationer från IKEA. (Vet visserligen inte om du läste det). Andan i inlägget var ju visserligen att jag inte alls var beredd på julen. Vill vänta ett tag till. Håller med dig fullständigt. Jag är ju nästan kvar i augusti i skallen.

Ha en mysig kväll!

Kran Lena

Madame Edith sa...

Ja, vi får passa på att njuta av hösten ett tag till! :)

Kram/M

Titta in hos Thess sa...

Godkväll vännen!!!
NNää jag håller fullständigt med,det är åt helsike för tidigt med jul.
Och nu när det är som vackrast ute då vill jag verkligen passa på att njuta så mycket det bara går =)))
och sen blir jag såååå trött på alla m o r d e r n a jul saker.
Jul är rött,vitt siler bla bla bla. inte fan är det brunt......om det inte är en pepparkaks gubbe då vill säga!
Nä vi kan allt vänta ett tag till =)

Hoppas att helgen blir precis så som du tänkt dig ;)

Kramar Thess

Unknown sa...

Näe! Ingen jul än på länge!
Tiden går så fort ändå ... Hinner ju knappt med dagen.
Så jul börjar tidigast 1 dec!
Japp!

Frostrosor sa...

Nä, inte är det jul än! Man får inte ens tänka på jul förrän lite innan första advent.
Håller med dig om att leva i nuet. Jag myser med hösten, pumpor, orangea rosor, kidsen hoppar i vattenpölarna och har det skoj. Jag köpte ljung idag.
Jag njuter av julen när det är jul. Dessutom blir jag skit-irriterad på människor som kastar ut julen på annandagen. Det är garanterat samma människor som fuskar och investerar i amaryllisar redan nu! Inte konstigt att de hinner tröttna.

Anonym sa...

håller med dig, dom lever inte i nuet utan längtar alltid till kommande årstid. Märkligt...

Vuxenmamman sa...

Jul känns så långt borta nu. Det ska bli 18 grader i Skåne imorgon. Fattar det inte. Vi ska i alla fall " stänga ner" trädgården imorgon. Det känns så där...

Men jag älskar ju julen och jag kan på ett sätt se framemot det. Men det är inte dags för pynt ännu. Fattar inte hur jag ska hinna med allt jag vill.

Njuter så av dina bilder från ert vackra hem. Gudarnas så fint ni har det.

KRAM

Suz sa...

Men absolut! Jag har svårt att förstå att jag måste ta strumpor på mig ... det har blivit lite kyligare:) så jul - nej inte än!
Dessvärre är jag lite tvungen, som säljare för ZbH är jullkollektionen redan med i väskorna. Ängeln är t o m redan slutsåld, vad är det för hysteriskt tillstånd vi människor kan hamna i?

Ha en fin hösthelg!
Kram Suz

Charlie sa ... sa...

Underbara bilder på ert vackra vardagsrum!

Jag är inte redo för jul. Ska njuta av löv, pumpor, och äppelpajer först!

Trevlig helg

Kram!
Lotta

Hajan sa...

Lilla gumman det är så,och har varit så i många år förut.
Så inte är det något nytt precis.
Men vem vet kanske det står en
Påsktupp på bordet redan
Annandag Jul.
Nej jag bara skojar, håller med det är inte klokt,
men dem som lever får se.
kram och tack för din trevliga blogg.

Mitt lyckliga lantliv ♥ sa...

Julen får allt vänta här med. Vid första advent börjar mitt julande. :) Nu är det höst, så vi passar på att njuta av den tycker jag.

Kram

Maj sa...

Jag håller med dig. Bara att inse att julen har blivit "för ekonomisk". Det handlar nog mycket om att försöka köpa sig julstämning och det låter sig ju inte göras...blir bara yta. Jag kan än i dag minns de SPÄNNANDE julskyltningarna när jag var liten. Inför 1 dec tejpades fönstren över och vi barn längtade otroligt efter att få se alla dessa "ljuvligheter" som fanns att titta på sedan. Med pappa i stadigt tag (han hade aldrig tid annars) gick vi på julskyltning, oftast snö o kallt, köpte korv mm
I vårt överflödssamhälle missar vi nog en hel del och det enda som blir kvar är en "stor tomhet" .

Pernilla sa...

Nej du. Jag har ju precis kommit över att sommaren är slut. Julen får vänta till advent. Punkt.