fredag 18 oktober 2013

Pappersarbete


Jo men se färg har kommit in i Tv rummet, visserligen återger bilden inte den mörklila färgen som lampan har, men ändå. Framsteg skulle man kunna kalla det, eller en total längtan efter att "boa" in sig med varma färger nu när löven faller från träden i en rätt så rask takt.

Hej fredag!
Idag har jag ägnat mig åt en hel del tråkigt men väldigt nödvändigt pappersarbete.

Finns det något mer trist än försäkringar? Ja det skulle väl i så fall vara att betala dem.
Är det faktumet att det är så extremt trist att betala denna summa, eller det faktum att man nästan alltid känner sig lurad när det kommer till detta obskyra område som gör att det är så fullkomligt trååååkigt?
Räknar man ihop alla "arvoden" man betalar för sina försäkringar blir det en rätt saftig summa och snåljåpen och ekonomen i mig borde gå igång på detta faktum. Det är barn, det är bilar, det är djur, det är olycksfallsförsäkringar, det är livförsäkringar, det är drullefösäkringar, klockor och smycken, och sist men inte mist - boendet.

Jag har nog haft lite användning av mina försäkringar när jag tänker till och nej, jag är inte den typen av person som vågar mig på lite "living on the edge" utan den trygghet en försäkring kan ge. Om ni minns låg vår lilla kisse inlagd i våras och hade det inte varit för hennes försäkring hade det blivit en väldigt dyr historia på femsiffriga belopp.. inte kul och då kändes den där självrisken helt ok att betala.
Gällande huset har vi också haft nytta av att ha en försäkring, även om man där kan diskutera hur nöjda vi var, men där jag framförallt har behövt den (och ja då menar jag framför allt mig själv i det här hushållet) är försäkringarna för bilen för jo några gånger då jag varit något lite för lite uppmärksam har resulterat i mindre bra saker.

Oh japp, nu har jag gjort det igen... lyckats buckla till min fina silverspringare så den måste in till plåtverkstaden.. då är det tur att kunna ringa det där numret och nöja sig med att bita i det sura äpplet och betala en självrisk istället för astronomiska summor.

Jo, det är ju bra att de finns... även om det är tråkigt och jobbigt att hålla koll på avtal och priser.
En hjälp i jungeln är Insplanet - en sida som hjälper till att jämföra priser och villkor och som kanske, kanske tar bort lite av det där tråkiga med försäkringar... även om det tråkigaste.. att betala dem finns kvar.

Men nuuuuu är det fredag och jag har en superhärlig helg att se fram mot med härliga tjejkompisar och höstfeeling så att det bara sjunger om det. Älskar helger!





2 kommentarer:

Life´s Silverlining and I sa...

Nej pappersarbete är ett nödvändigt ont. Appropå tips nedan du tipsade tidigare om utförsäljning av Mateus , när brukar den vara och var? Ha en toppenfredag! Själv åker jag till Riga. Kram Nilla

Lena - gott för själen sa...

Och sjukförsäkring och arbetslöshetsförsäkring och pensionsförsäkring...

Blääää!

Ha en fin fredagskväll!

Kram Lena