fredag 11 oktober 2013

Höstens mat


Jaaaa, äntligen fredag och jo jag säger som jag numera alltid säger på fredagar: Vart tog veckan vägen? 
Inte för att jag direkt bryr mig om just den petitessen nu när helgmyset närmar sig men lite skrämmande är det nog allt att tiden bara rusar så snabbt förbi.

I förrgår när jag kom hem stod en stor korg, välfylld med både råvaror och en superfin kokbok på förstutrappen och väntade. Härligt välkomnande må jag säga och inte var dag någon överraskar med en korg sprängfylld med mat.
Budet var från Arla som i dagarna lanserar sin nya kokbok; Höstmat från Arlaköket och ingredienser till både en smarrig Skördepasta och Knäckig äppelpaj fanns med. Detta blir det till att laga imorgon tror jag bestämt, ikväll väntar nämligen räkor och vitt vin... nej jag är som sagt inte mycket för det där med att bryta rutiner... 



Boken då?
Hur fin som helst. Den är tänkt att komma ut som en upplaga för varje årstid och fokus ska ligga på matlagning i säsong från de bästa råvaror just den säsongen har att erbjuda. Nu alltså hösten först ut. Jag gillar tanken på att äta efter säsong och det är nog något vi här hemma egentligen kan bli lite bättre på. Recepten verkar verkligen jättegoda och boken som sådan tilltalar mig i form av vackra bilder och tjocka härliga sidor. Den här kan nog komma att bli en favorit nu i höst.

Att sen råvarorna som följde med var kanonfina och det fanns både ditten och datten i små märkta glasburkar och skålar gör ju att till och  med jag, som normalt sett inte är sådär jätte intresserad av matlagning (hm njae det sköts till stor del av mannen här i huset)  känner för att ställa mig vid kastrullerna den här helgen. Eller jag kanske ska uttrycka mig såhär: Jo, när förutsättningarna är de rätta, det vill säga, när tiden finns, när tålamodet finns, när råvarorna och framförallt när recepten finns. Då infinner sig också min inspiration och lust till matlagning.

Bra förutsättningar nu i helgen alltså - tack Arla!


2 kommentarer:

Hajan sa...

Så trevligt att komma hem och mat
på förstugubron. Bara korgen är ju
så snygg i sig själv.
Vad roligt Jannike är det för att Du skriver om Arla, eller är det
ditt jobb att prova av nys influenser. Toppen i så fall.
Tror inte att Ni i er ålder följer
årstiderna. Men vi gamla och äldre
äter ju, rotfruktssoppor, Rotmos,
gratänger gjorda på nyttiga rötter
kokar vår ärtsoppa själva,
nåja ibland kan msn fuska den 7 okt
köpte jag en ärtkorv, den var jättegod.
Men det är tiden Ni ungdomar saknar. Det är ju så mycket annat som drar. Men jag tycker Ni är så duktiga på allt annat. Jag beundrar
ungdomen som försöker. Nu känner
jag vad Du tänker, skall aldrig den där käringen sluta tjata,
jo just nu.
kram från Hajan

Mittgodastefinaste sa...

Lyllo! En sån korg vill jag också ha på trappan!

Ha en fin helg! Kram Jenny