tisdag 27 maj 2014

Vårblommor



Den här årstiden alltså!
När allt brister ut i full blom, så skirt och så vackert.
Och så dofterna
Dofterna av syrén och liljekonvalj, hägg och nyklippt gräs.
Jag kan helt enkelt inte få nog av dofterna som försiktigt påminner att hela sommaren just nu ligger framför oss.


Vi plockade en stor bukett av de små doftande pärlliknande klockorna och lät oss förföras av den ljuvliga doften.


Och så tänkte jag på minnen.
Vilka minnen som dofterna kan locka fram. När doften av syren pressar sig in genom alla sinnen och får mig att vara åtta år och det är skolavslutning igen Jag har liksom de flesta andra barn i min klass plockat en stor bukett till fröken och förnimmelsen om ett långt sommarlov ligger som en slöja över skolgården. Mina bara knän har skrubbsår och jag är så himla stolt över den nya fina kjolen min mamma köpt till mig.
Min lilla hand kramar blockflöjten och snart ska jag gå upp med barnen på trappan och spela Den blomstertid nu kommer och sen, sen börjar det magiska sommarlovet.

Ja jisses- dofter, vilka minnen de kan få fram.


3 kommentarer:

Hajan sa...

Det var ett underbart minne,
på min tid för examen fick man sjunga, Den blomster tid nu kommer.
Det är svårare att göra nu för tiden, absolut inte i kyrkan.
Jättevacker bild på Er, Mors dag och Liljekonvaljer, kan det
bli bättre ? NEJ

Lena sa...

Älskar konvaljer! Är så glad för att jag igår hittade min första bukett på fem år!

Kram Lena

Julia sa...

Que ramo mas bonito y elegante.Que bonito post, me he paseado por tu bloc y ha estado un regalo visitarlo, te invito a ver el mio, “ Pintar es muy divertido. Constituye una delicia observar y exprimir los colores. Espero tu visita y si no eres seguidora me encantarías que te hicieras y así compartir nuestros blocs. Elracodeldetall.blogspot.com