onsdag 7 maj 2014

In the countryside


Förra veckan, i samband med Valborg åkte vi en sväng till min pappa. Pappa bor ute på landet ungefär vid hästmeckat Strömsholm där jag själv ridit mycket som barn och ung.

De söta kalvarna var ute och kikade nyfiket på oss, allt medan mamma ko med ett vakande öga över sina små stod och mumsade på något strå.


Men den sötaste av alla var så klart Lille Skutt. Denna lilla ponny som så självklart tagit en stor bit av barnens hjärta. Tålmodigt stod han och lät sig bli borstad och pysslad med och jo, jag tror nog att han njöt. Även om borst tagen kanske inte alltid gick i rätt riktning.


Men Lille Skutt resonerade nog så att har man något gott att tugga på så går det mesta bra ändå. Det är liksom inte så mycket som krävs för att en liten rund ponny ska vara nöjd. 


Och så blev det dags att sitta upp. 


Elise kände sig otroligt stor och duktig när hon ledde runt lillebror i både skritt och trav i det gamla ridhuset.
Lillebror tjöt av skratt när den lilla hästen med sina korta små ben travade runt och han själv studsade som en liten boll där uppe. Men han hade en bra balans, för han lyckades hålla sig fast hela tiden, och jag själv sprang bakom och flåsade för att kunna hålla en liten hand på ryggen, just ifall han skulle studsa av.

Elise gjorde sin första galopp och var mycket stolt och glad. Att galoppera som sexåring det är inte illa och ganska modigt - eller hur!


Morfar och Elise ute på ritt

Idag sitter jag hemma och jobbar och undrar vart våren tog vägen? Vinden blåser så att det knakar utanför och sjön här nedanför täcks av små vågor. Katten vägrar att gå ut och jag känner mig kall ända in i märgen och sveper cashmerefilten runt mig. Men ändå. En dag med hemmajobb i soffan är rätt ok, även om våren tog ett steg tillbaka och fågelsången tystnade.
Jag vet ju att det bara är för en stund.


3 kommentarer:

Hajan sa...

åh Jannicke vilka underbara bilder, det var en stolt Morfar
som ledde sitt barnbarn.

Vilken nyttig utflykt att kunna
träffa kor och hästar.
Har har det varit många Koutsläpp, det fanns inte en gång när mina barn var små.

Maj sa...

Grattis till Stora Bloggdagen som jag läste om i ditt förra inlägg. Sen finns det väl bara ett hästarnas Strömsholm och jag har bott i i närheten ca 1-2 mil innan jag flyttade till Gbg. Rider inte själv man har härliga minnen från denna underbara plats. Pingsten var ju tex varje år vikt för galopptävlingarna!

Mittgodastefinaste sa...

Så underbart med den där lilla lilla ponnyn till kidsen!

Våren får gärna komma tillbaka nu och min röst också tack!

Kram jenny