söndag 8 juli 2012

Sommarens kvällsritualer


Kvällsdopp.
För mig är nog kvällsdopp höjden av livskvalitet. Att ensam, eller tillsammans med min familj gå ner till bryggan, sent på kvällen och bada i det ljumma vattnet, det är en av de stunder jag ser tillbaka på med värme i hjärtat när vintern härjar som bäst.


Att sitta där, vid en spegelblank sjö, och lyssna på inget mer än tystnaden och plasket av någon fisk som då och då gör ett litet hopp någonstans därute. Att se hur ljuset blir gråare och gråare och höra hur syrsorna börjar spela samtidigt som naturen blir mer och mer stilla, ja den känslan kan jag leva länge på.


Att sitta och se hur kul barnen har och hoppas att det här som sker just nu, att det ska bli minnen även för dem. Att de ska minnas tillbaka på sina barndoms somrar med värme i hjärtat. Att de ska kunna plocka fram de minnena när kölden är som värst. Att det inte varar för evigt, det vet jag. Men att det är här och att det är nu, det vet jag också.


Och nu, nu är det tre små pyjamasklädda barn som sitter i soffan och tittar på film och äter popcorn. Edward har kompisen Matilda här som nattgäst ikväll så efter ett härligt kvällsdopp sitter de nu tillsammans med lillasyster Elise ner bäddade under täcken och bara myser. Själv tar jag en kopp te och tackar vem jag nu bör tacka för att det här livet är mitt!

27 kommentarer:

Titta in hos Thess sa...

Sååå vackert du skriver vännen!!
Det låter helt underbart =)
Hoppas att du har riktigt skön semester.

Kram Thess

Anonym sa...

Låter hur mysigt som helst : ) kram från ett regnigt Mora där vi just nu semestrar

Mamma C sa...

Kan man ha det så mycket bättre. Jättefina bilder till din fina text.
Kram Mamma C

House number 11 sa...

Så underbart! Vackert!
Kram Jenny

Anette-Ljusa drömmar på landet sa...

Så fint du får fram det både i ord och bild...så vackert !!! Så härligt att höra din tacksamhet och ödmjukhet inför livet !

Många kramar och sköna kvällsdopp !
Anette

Anette-Ljusa drömmar på landet sa...

Ett tillägg bara...dina blåbärsbilder var ljuvliga...jag blev så omåttligt sugen på blåbärsris när jag hörde att dom börjat mogna !

Kram

Anette-Ljusa drömmar på landet sa...

...nej...inte blåbärsris...blåbärspaj !!!

Bara Sara sa...

Men åh va härligt!! Skönt att vara ledig och ha sjön inpå knuten!! Kram Sara

Lilla Majken sa...

Så fint du skriver! Det ser fantastiskt rofyllt ut vid er sjö, härligt och underbara bilder.

Kram Therese

Charlie sa ... sa...

Jag kan bara hålla med. Så underbart det är med kvällsdopp.

Underbara bilder. vill hoppa i och bara njuta där på bryggan!

Kram

Lina sa...

Ja just så ska sommarkvällarna vara. Precis just så.

Helenas enkla vardag sa...

Oj vad fint du beskriver din tacksamhet till livet! Tänker genast tillbaka på tiden som barn o minnen man har med kvällsdopp och fina solnedgångar! Underbart! Sov söt kram Helena

Två Trappor sa...

Blir lite tårögd här av dina underbart vackra bilder och lika vackra ord! Är säker på att dina barn får de allra ljuvaste barndomsminnen att tänka tillbaka på med värme och glädje i hjärtat. Kram Madeleine

dianasdrömmar sa...

Åhh, mysigt härliga sommarbilder kram Diana

Kati sa...

Vilka stämningsfulla bilder! Jag är också säker på att dina barn får fina sommarminnen.

Önskar en skön måndag!

Casa of Mia sa...

Härligt och så stämnigsfulla bilder, kram

Heléne sa...

Vackert skrivet och vackra bilder, ser helt fantastiskt ut.

Psss. Men är det inte kallt i vattnet?

Kram

Badkrukan Heléne

Queen of Kammebornia sa...

JA! Minnen av sommarbad är verkligen balsam för själen i november :)

Vardaxlyx sa...

Åhh va skönt =)
Kram i massor!

Sandra sa...

Vad otroligt härligt det ser ut! Är det sjö eller hav? Misstänker sjö pga det ljumna tillståndet. Kvällarna på bryggan är också mina kvällsfavoriter på landet. Tack för otroligt härlig inspo!

MammaElva sa...

Åh, vad mysigt! Jag har inte badat något alla i sommar ännu. Och kvällsdopp är ju det bästa.

Johanna Stålros sa...

Så härligt!!! Önskar dig en skön vecka. Kram

Paulina sa...

Men så underbart! Åh vad jag längtar till vårt sommarparadis nu.
Snart så! bara några dagar bort.
Kramar

Mitt lyckliga lantliv ♥ sa...

Låter helt fantastiskt härligt! Och det är så ljuvligt att läsa hur du njuter av att vara "här och nu".

Kram finaste

PIAZZAN en inredningsblogg sa...

det där måste vara de bästa som finns...:) själv är jag ju uppvuxen i Gränna vi iskalla Vättern...det var först i Augusti man överhuvudtaget kunde njuta av ett kvällsdop....utan att få totalkramp i hela benen...'skrattar.

kram Pernilla på Piazzan

CreandoPhoto sa...

Så fantastiskt att få ha sån möjlighet alldeles nära. Lyllos er!

Johanna sa...

Vad härligt det låter. Jätte fin tekopp också!