onsdag 23 november 2011

En tandlös en


Han är en riktig liten olycksfågel. Han ramlar och slår sig om och om igen. Om jag skulle barnsäkra i den mening att han inte skulle ha möjlighet att skada sig skulle jag behöva plocka bort alla möbler. Ja, alla möbler. Varendaste en. Inte något skulle få finnas kvar. Nada. Tomt som i en rivningskåk. Så skulle vi bo.

Och det förstår ni ju själva. Det går ju inte.

Så jag har kvar mina möbler. Och han klättrar. Och hänger. Och vinglar. Och ramlar. Om och om igen. Jag försöker hålla koll. Ständig koll. Inte släppa med blicken. Men ibland landar mitt öga på något annat av mina barn. Eller så måste jag fokusera på spisen för en sekund. Och det är då, då som han helt plötsligt står på köksbordet eller hänger i lilla Es sänglampa med fötterna dinglande ner. Men oftast är jag så nära så att jag på något sätt lyckas rädda honom.

Förutom ibland.

För ibland ramlar han. Och förutom idag. För idag var det jag. Det var jag som var slarvig. Det var jag som mitt i all villervalla inte stängde trappgrinden. Det var jag som tittade bort en sekund för länge. Det var jag som hörde att han var i trappan. Och det var jag som skyndade mig dit.

Det var jag som inte hann.
Och det var han som tappade en tand.

Och det är jag som bannar mig själv!

8 kommentarer:

Thiel sa...

Usch, det känns så hemskt när man råkar missa och barnen gör illa sig. Men det gör alla! Och det går ju tyvärr inte att undvika att barn ramlar och slår sig. Hoppas att fine Oskar mår bra och att han inte gör illa sig idag! Kramar, Lisa

Thiel sa...

Jannike - i vilket program redigerar du dina bilder? De blir så fantastiskt fina!

Gunilla sa...

Brås han månne på morbror Martin ????
Vilda bebins förebild!

HelbergHouse sa...

Åh, det är ju så lätt hänt! Men man känner alltid skuld som mamma, det är vår lott i livet kanske?
Jag har två vilda här som klättrar på ALLT, plockar jag bort något så hittar de något annat eller bygger de en trappa av olika möbler för att nå sitt mål :) Tror det är en period nu mellan 1-3 år?? *hoppas* Min pojk slog ut framtanden och skar upp underläppen på en parasollfot när han var närmre två år, det var en jobbig situation! Ha en fin dag och ta hand om er!

Att vara någons fru sa...

Men åh, nej! DEt är inte ditt fel. Han är barn.

Pernilla sa...

Å, stackars liten. Det är hemskt när man missar. Men man är inte mer än människa. Jag har gjort detsamma efter en sömnlös natt - glömt och han trillade. Det dåliga samvetet är inte nådigt, men tyvärr, det händer nog oss alla nån gång.

Bromans Bravader sa...

Tack snälla ni för era ord. Det lindrar lite, man är inte mer än människa, men jag kommer antagligen bli påmind om mitt misstag varje gång jag ser hans tandlösa leende..

Lisa - Jag redigerar i ett program som heter Photoscape, går att ladda ner gratis.

Kram till er alla.

MrsSunshine sa...

Stackars lille vän! Nåja, liiten tröst - gluggen kommer ju inte finnas för alltid, tack och lov för mjölktänder;-)