torsdag 30 augusti 2012

Vilken soppa


Jaha, och så var torsdagen redan här. Veckans dagar tenderar att bli lite lika med alla vardagliga sysslor som ska klämmas in. Men så helt plötsligt vaknar man upp ur vardagslunken och inser att det ju faktiskt redan är torsdag och att den efterlängtade helgen snart är här.
Bara en sån sak gör ju att dagen redan känns lättare och att det där lilla helgpirret börjar gro i magen.

Känner ni inte?

Igår kväll lagade jag ju min goda broccolisoppa till middag. Nu när hösten så smått börjar komma är det ju så gott med en varm soppa. Den här är dessutom sjukt enkel att laga och fort går det vilket i varje fall är perfekt i den här familjen när man kommer hem med trötta och hungriga barn från dagis och fritids. Då ska det gå snabbt! Några av er undrade om receptet, så här kommer det -
 only for you!

Broccolisoppa med basilika och fetacréme
1 gul lök
800g fryst broccoli
1,5dl matlagningsgrädde
1,5 tärning grönsaksbuljong
1l vatten

Fräs löken i olivolja
Tillsätt broccoli, vatten, grädde och buljongtärning, koka upp och låt koka i 10 minuter.
Mixa i mixer eller med en stavmixer rakt ner i grytan.
Smaka av med salt och peppar

Fetacréme
100g fetaost
1,5 dl Kesella
1/2 kruka basilika

Mixa alla ingredienser med stavmixer
Smaka av med salt och peppar

Jaha, det var det, nu kör vi torsdag tycker jag!


8 kommentarer:

hemma hos lilla mej sa...

Tack söta du för receptet!Gillar också när middagen går fort att fix eftersom alla är hungriga....Önskar dej en fin torsdag.Kramar Rita ♥

Casa of Mia sa...

Vilken underbar soppa, tack för recept, kram

CreandoPhoto sa...

Mums! Sååå gott det låter!
Ha en fin torsdag!
Kramen

Linda sa...

Och jag som börjar bli nervös här. På söndag är det sista dagen på mitt tolv veckor långa sommarlov och jag börjar bli nervös inför skolstarten på måndag.
Men det ska nog gå bra, precis som det brukar göra. :)

Kram, kram

MammaElva sa...

Åh, vad gott det ser ut! Soppa är ju en favorit på hösten :) Även om jag själv inte jobba ännu känns det konstigt att gubben nästa vecka går tillbaka och att vardagen kommer vara här igen. Har varit så skönt att ha honom hemma.

Ha en fin dag!

Lena - gott för själen sa...

Det lät inte helt fel. Ska nog testa framöver.

Kram Lena

Anette-Ljusa drömmar på landet sa...

Både låter och ser mumsigt ut...det ska jag prova !!! Tack för receptet !

Kram Anette

sa...

Oh, tack för receptet - det ska provas!
Kram