måndag 13 augusti 2012

Att anlägga en rabatt


Jaha, första dagen tillbaka till verkligheten och tillbaka till jobbet lider nu mot sitt slut. Kändes rent utsagt lite konstigt att komma in till stan igen. Det var ju liksom inte igår... Men nu är jag tillbaka ute på "landet" igen och sysselsätter mig med att plantera lite mer blommor i den där rabatten vi grävde igår. Jo, jag undrade lite försynt om vi kanske skulle kunna svänga förbi Blomsterlandet (tänkte att de kanske har annat utbud än Plantagen som vi var på igår) på vägen hem, jo för vi samåkte minsann dessutom idag, A och jag.

Och ja, vi kom ut därifrån med ganska så mycket mer blomster. Så nu har jag planterat och designat och tänkt att nu har jag en bra start. Nu ska jag vänta och se hur det växer till sig innan jag stoppar ner något mer. Det ser lite glest ut men någonstans har jag förstått att det är helt rätt så här i början, det ska sen växa ihop och bli till en tät rabatt. Ja som ni hör så är jag ju ingen expert så vi får väl se vad det blir av detta.


Tanken är att det ska vara en tät och ganska låg häck av Buxbom runt själva rabatten, som för övrigt består av en enda stor slänt. Slänten är stor och täcks av både sol, halvskugga och helskugga så jag har fått tänka till lite där och hitta blommor för alla lägen. Direkt bakom häcken och i den soliga delen mot garageväggen har jag satt en klätterros och murgröna sen följer lite annat smått och gått, lite mer rosor, lite lavendel, lite hortensia och så skuggväxter, en salig blandning och ja, som sagt, framtiden får utvisa hur det blir, om det här överlever över huvud taget.

Nu dax för sushi. Ja vi passar på att äta hämtmat nu när middagen inte måste vara färdiglagad och stå på bordet senast klockan sex.

Imorgon ska jag försöka svara på alla frågor från frågestunden och andra tillfällen ni ställt. Och så har jag lovat att det räcker med utflykter till blomsterland och plantager och sånt.

Till dess - tjingeling!

9 kommentarer:

Tina sa...

Det är så kul att pyssla i trädgården men jag måste göra ritning först. Där ute med spaden är jag lite vimsigare än inne med hammare och pensel!

kram

Sahra sa...

Vi grävde upp alla rabatter, la grus och ställde dit krukor istället. Jag har inte gröna fingrar. Tyvärr. För jag skulle gärna vilja ha en prunkande rabatt. Vi har jättefin rododendronplantering, men den är mannens skötebarn. Hoppas du lyckas. Kram kram

Life´s Silverlining and I sa...

Blomsterlandet är mycket bättre än plantagen! Jag tänkte också köpa lite nytt till trädgården snart:) kram Nilla

Lilla Blanka sa...

Hej Jannicke!

Åh vilken mysig blogg du har!

Japp, rosen som du ser i mitt senaste inlägg är en Bering Renaissance och den är blå och jättestor i omkrets, en av mina absoluta rosfavoriter :))

Ha det fint!
Mia

Lilla Blanka sa...

Ps syns även här
http://lillablanka.blogspot.se/2011/05/dille-pa-rosor-craze-for-roses.html
ihop med en normalstor rosa ros :)
Bokmärkt din sida, så jag kommer snart igen :))

CreandoPhoto sa...

Tänk så fint det kommer att bli. Jag är så imponerad av alla som har tålamod med sina trädgårdar. Jag är så dålig på det själv. Men njuter väldigt av när det är vackert :)

Kramar

Charlie sa ... sa...

Vad fint ni gör! Jag tycker så mycket om Buxbom.

Jag kunde ingenting om trädgård när vi byggde vårt hus men kom att tycka mycket om trädgården, plantera, fixa, skapa sköna ställen.

Visst är det roligt med Plantagen och Blomsterlandet ;)

Kram
Lotta

Anette-Ljusa drömmar på landet sa...

Lavendel rosor hortensia....kan bara bli bra !!!!
Har du funderat ngt på pioner ?
En fin dag till dej...kraaam

Vardaxlyx sa...

Hej söta vän!!
Hihi nu är det dax att koppla på vardagen =)
Nu är jag tillbaka för lite kommentarer! Ser att det har hänt mycket!
Intressant läsning för lilla mig!
MEGA STOR kärlek till dig!!
<3 <3 <3