måndag 30 november 2015

Moskva


Tiden rusar ju bara iväg och jag har ju helt glömt att berätta och visa bilder från min Rysslandstrip för några veckor sedan. Under Oktober reste jag ju väldigt mycket i jobbet och ett spännande ställe jag reste till var just Moskva. 

Här är jag mitt på Röda Torget i den ryska skymningstimmen.


Maffiga Vasilijkatedralen var superhäftig att se där den låg på ena sidan av torget som ett jättelikt bakverk. Helt olikt någonting jag tidigare sett. Katedralen byggdes någon gång mellan 1555 och 1561 på order av Ivan den förskräcklige till minne av erövringen av Kazan.


Står man med katedralen i ryggen har man på sin högra sida, och som nu var så otroligt vackert upplyst, ett varuhus. Det här är ett otroligt exklusivt varuhus och alla svindyra och lyxiga märken fanns här inne. Otroliga miljöer hade de byggt upp men min plånbok låg tryggt i väskan. Se men inte röra var min devis för att inte bli komplett ruinerad. Bättre att spara på slantarna och köpa lite ryska souvenirer tänkte jag.


Här är samma bild fast från andra hållet och med Vasilijkatedralen rakt fram. Till höger har vi Kreml och Putins näste. Fast om han bor där, det vet ingen förutom han själv upplyste mina ryska kolleger mig om. Tydligen otroligt mycket hysch hysch om var den mannen befinner sig. Rysslands maktcentrum finns i varje fall bakom de murarna, coolt!



Och så fina Bolsjojteatern. Nu var jag ju där i jobb och hade inte så mycket tid över så det blev aldrig något balettbesök, men det hade ju säkert varigt maffigt. 

Tillsammans med en kollega åkte jag dessutom tunnelbana en kväll när vi skulle på middag och där har vi något att prata lite om. Vet ni att tunnelbanestationerna kallas för "folkets palats" och har en jättevacker arkitektur, otroligt vackra, gjorda i marmor och guld, med kristallkronor och vacker belysning i tak och gångar. Helt klart skiljer de sig från andra tunnelbanor jag har sett i varje fall.


En mysig och lyxig afternoon tea på Four Seasons Hotel klarade jag också av. Det är något med fina hotellmiljöer som jag bara älskar. Det kanske är det där med att sitta och känna sig som en del av något internationellt, vad vet jag. Men det kändes i varje fall häftigt och nästan lite som i en bondfilm att sitta där och sörpla lyxigt thé med Röda Torget precis utanför dörren.


Vi får se om jag återvänder! Just den här delen av staden var både häftig, vacker och maffig även om det givetvis finns delar som inte alls var lika upplyftande.

I veckan blir det en tripp till London. Alltid lika trevlig även om jag i vanlig ordning inte kommer att hinna se eller göra ett dyft.




6 kommentarer:

Lena - gott för själen sa...

Kul att se. Det är ju verkligen en speciell värld det där. Har själv varit i St Petersburg/Leninggrad och känner igen mycket i dina bilder.

Kram Lena

Hajan sa...

Håller med Lena, Tunnelbanorna är enastående vackra. Når vi var på
80 talet hette det Leningrad, Bytte sen till St Petersburg, vi
var där i 12 dagar , 12 minnesrika dagar, jag köpte ett Dragspel
på ett varuhus, mycket snyggt, men vi fick smuggla hem det
Jaa det gick bra, men billigt blev det inte.
Men ph så mycket vi var på, Ciekusar, Teatrar, och dessa palats
sommar slott och vinter slott. Ett minne för livet
Moskva kom vin aldrig till tyvärr.

Du väckte lite minnen hos mig nu,

Jämtlandshanna sa...

Vilka läckra byggnader! :)
Kram

Hajan sa...

Håller Du på att lägga av bloggen, Det är ju i slutet på December nu.

Mittgodastefinaste sa...

Tittar in och önskar en underbar J U L !

Kram Jenny

fake rolex sa...

Credor fake audemars piguet är mest känd för sina Eichi-klockor. Eichi II är i synnerhet en klocka som är handbyggd enligt högsta standard. Och på några sätt kanaliserar det mycket av Philippe Dufours fake panerai anda. Men Credor är mer än bara Eichi. Inte för att du skulle veta det eftersom webbplatsen är fortfarande, efter alla dessa år, endast tillgänglig på japanska. Men fake hublot om du lägger dig tid att bläddra igenom, kommer du att belönas med några väldigt intressanta klockor. Och fake seiko en av dem är klockan du ser här, Credor GCLP995. Den har en hand-sårad vårdrivrörelse och en stor datumkomplikation som fake patek philippe tänker på Lange One. Titta närmare på det genom att trycka på länken nedan.