söndag 14 december 2014

Jullunch på Säby Säteri


Igår skapade vi kanske början på något som kommer att bli en tradition.
Jag ville samla oss alla för en stund tillsammans innan allt drar igång om någon vecka, med släkt, besök och diverse ståhej.
Och vad kan vara mer stämningshöjande än att åka till en gammal herrgård och äta gott julbord tillsammans. Mysigt så det förslår, och redan när man körde upp mot den gamla byggnaden spratt det till i julnerven av det liiillla vita täcket snö, marschallerna och den stora granen som lyste mitt på gårdsplanen.



Säby Säteri.
Inte så långt från där vi bor alls. Det ligger en bit ut på Ingarölandet och det var verkligen hur mysigt som helst och som gjort för en barnfamilj.
Ett litet julbord var uppdukat för barnen, med just sådana saker som barnen tycker om. Mina största var dock lite modiga och smaskade gott även från borden med lite mer avancerade saker.



I och med att det dessutom var väldigt mycket barn där med sina familjer så var stämningen väldigt god och det gjorde inte så värst mycket om de med spring i benen sprang fram och tillbaka till gotteborden och gick på upptäcksfärd i det stora huset.
En tomte hade säteriet dessutom lyckats skaka fram som rätt som det var visade sig ute i fönstren för att sedan kliva in och genast få en lång barnaskara som svans efter sig.
Alla barn fick julklappar och var nöjda. Hur bra var inte det?



Så förhoppningsvis har vi påbörjat något som kommer att bli en tradition.
Det kan hända att mannen min tycker att jag är lite för mycket för traditioner och att vi nog har traditioner så att det både räcker och blir över, men jo, jag gillar dem.
Och en tradition som innebär att man samlar sin familj och ingjuter lite julstämning i den kan ju inte vara annat än bra.
Jag tror faktiskt att familjen är beredd att hålla med.




7 kommentarer:

jannice lindell sa...

Det ser så mysigt ut. Själv har jag inte varit på något julbord i år. Kram

Ulrica sa...

Det såg verkligen mysigt och exakt så juligt ut som man vill ha det på julbordet :).

Kram

Ninelin sa...

Mysiga bilder.

Kram N

Hajan sa...

Det kan väl alltid vara trevligt, och maten är ju så dyr att inhandla. Och man slipper ju allt hemma att göra. Det är ju en
kostnadsfråga. Men Ni var
ju nöjda eller hur.

Maj sa...

Vilket underbart ställe! Och vad julfina dina barn är. /M

Annika - drömmen om 11 barn sa...

Hej

Jag har en tävling i min blogg nu, i samarbete med underbara Beach House Company. Tävlingen avslutas imorgon kl 13! http://blogg.alltforforaldrar.se/drommenom11barn/2014/12/14/julkalendertavling-14-december-3-advent/

Vinstvärde 749kr/vinnare, tre vinnare i samma tävling!

Kommer nya tävlingar VARJE DAG nu :)

Mittgodastefinaste sa...

Underbart! Och underbara bilder på E!

Kram Jenny